Tanórán kívüli programok 2018

Február

Méliusz-Juhász Péter Megyei Könyvtár látogatása
A tanulóink országismereti foglalkozásokon vettek részt a könyvtár idegen nyelvi részlegében. Csoportbontásban forgószínpad szerűen különböző játékos feladatokat oldottak meg a gyerekek internet, idegen nyelvű újságok és szótárak segítségével.
Mivel a látogatás időpontja tavaszra esett, az aktuális ünnepek voltak a foglalkozások középpontjában: Valentin nap és Szent Dávid napja.
Valentin napot ma már világszerte ünnepeljük, mind a német, mind az angol nyelvterületen is. Szent Dávid pedig Wales védőszentje, akiről a gyerekek eddig nem sokat hallottak.
Játékos feladatokon keresztül rengeteg új információhoz jutottak.
A foglalkozások zárásaként körbejártuk a könyvtár többi részlegét, bemutatták a hírlapolvasót, a zenei részleget, az olvasó termeket és a kölcsönzési lehetőségeket.

 

Április

Látogatás a sárospataki várban
2018. április 6-án a pályázatban résztvevő diákjainkkal és 4 kísérő kollegával Sárospatakon jártunk. Itt a vár látogatásával egy kis betekintést nyerhettünk a Rákócziak dicső életébe. Nem csak II. Rákóczi Ferencről és az általa vezetett szabadságharcról szól a kiállítás, hanem az egész Rákóczi-családról is áttekintést ad. Bár sok diáknak ez a témakör még ismeretlen volt, mégis érdeklődve figyelték a tárlatvezetést. A Vörös toronyban jártunkkor elképzeltük, hogyan fogadhatta az Öregpalotában Bethlen Gábor erdélyi fejedelmet I. Rákóczi György és Lorántffy Zsuzsanna. Megnéztük I. Rákóczi György ágyúöntő műhelyét is, ahol ismételten sok érdekességet hallhattunk vezetőnktől.
Talán a legfontosabb célja valósult meg a programnak azáltal, hogy a diákoknak eddig számukra ismeretlen témakörben nyílt ki az érdeklődésük.

 

Május

Partneriskolai találkozó B komponens
Csehország, Nova Paka
2018.05. 21–24.

  1. nap:

Hajnalban 5 órakor indultunk el a várva várt kirándulásunkra. A kb. 10.000 lélekszámú Nova Paka Csehország É-i részén található, Prágától ÉK-i irányba. Így közel 12 óra utazás után érkeztünk meg végre úti célunkhoz. Ismerős arcok, kollégák, barátok és barátnők vártak bennünket az általános iskolában. A köszöntő és a rövid pihenő után már indultunk is a várost övező erdőbe, ahol egy ortodox templomot nézhettünk meg. A magántulajdonban lévő templom érdekessége, hogy a XVI. században épült fából Ukrajnában és a II. világháború után szállították a városba. Mindannyiunknak elnyerte tetszését, s még a rövid túrázás is nagyon jólesett a hosszú út után. Este egy nagyon kis hangulatos pinceétteremben vacsoráztunk meg. Ezt követően utaztunk a külvárosban lévő szállásunkhoz. A festői környezet nagyon elvarázsolt minket. A hegyoldalban található búvártó a naplementében csodálatos látványt nyújtott, s a partján lévő szállásunk is minden igényt kielégített.

  1. nap:

A frissen készített reggeli után buszra szálltunk. Az vasútállomáson találkoztunk a cseh gyerekekkel és tanárokkal. Az egy órán át tartó vonatút után érkeztünk meg a Chesky raj (Bohemian Paradise) nevezetű természetvédelmi területre. Hosszú túránk egy angol és német nyelvű ismerkedési játékkal kezdődött. Majd folytattuk a sétánkat a rododendronokkal teli erdőn keresztül. Megálltunk ebédelni a Napóleon-kalapja nevű kilátónál, ahol ismét idegen nyelvű játékokat játszottak tanulóink.  Utunk zárásaként megérkeztünk a hatalmas mészkőtömbökhöz. A 800 méteres magasságból fantasztikus kilátás nyílt a sziklákra. Közben felfedeztük a különleges növény- és állatvilágot. Napunk végén a szálláson táncbemutatókat tekinthettünk meg, a cseh diákok megtanították a magyar tanulókat a mazurka lépéseire. Eközben a cseh tanulók szülei gondoskodtak a finom vacsoráról: a szabadban flekkenezett húsról, a zöldség- és sajttálról, az üdítőkről és a süteményről.

  1. nap:

A tegnapi naphoz hasonlóan a fenséges reggeli után ismét a vonatállomásra vezetett utunk. Sajnos az eső eleredt, de a jókedvünknek nem vetett gátat a borongós, esős időjárás. A hosszabb vonatút után megérkeztünk egy Fajnpark elnevezésű kalandparkba. A több hektáros terület számtalan szórakozási lehetőséget nyújtott a gyermekeknek. Dinoszaurusz park, szafari kocsikázás, Kilimandzsáró csúszda, állatsimogató, kisvasút, dodzsem és különféle játékok biztosították az egész napos, önfeledt kikapcsolódást. A rossz időjárás elől indián sátrakba menekültünk be, ahol egy kis dobolással elűztük a záporfelhőket. Vonattal tértünk vissza Nova Pakába, ahol a busz már várt bennünket az állomáson. Egy nagyon elegáns étteremben fogyasztottuk el vacsoránkat a csehekkel, később pedig fáradtan tértünk nyugovóra.

  1. nap:

Korán reggel keltünk, hiszen a pakolással és az úti csomagok elkészítésével kész kellett, hogy legyünk. Reggel 8 órakor az iskolában találkoztunk a cseh gyerekekkel. Délelőtt nyílt lehetőségünk a cseh gyerekek számára bemutatni Magyarországot, Magyarország nevezetességeit, hírességeinket, hungarikumokat. Az angol nyelvű előadáshoz Power Pointos vetítést is készítettek diákjaink. Ezt követően a cseh gyerekek mutatták be országukat, nevezetességeiket. Érdeklődve hallgatták egymás előadásait. 11 óra körül vettünk érzékeny búcsút az ismerőseinktől, és indultunk haza. A hosszú út során jókat beszélgettünk, énekeltünk, zenét hallgattunk, olvastunk. A hátáron lévő Rajkánál egy kis vendéglőben vártak minket meleg vacsorával. Este 22 órakor családtagjaink vártak a már jól ismert iskola előtt.

Élményekkel teli érkeztünk haza, feledhetetlen négy napot töltöttünk Csehországban. Izgatottan várjuk a következő utazásunkat!

 

Október

Látogatás a Parlamentben és Budapest belvárosában
2018. október 02-án a cseh partneriskola tanulóival közös budapesti látogatáson vettünk részt. A programban 50 diák vett részt a hazai partnerintézmény részéről négy pedagógus kíséretében, a cseh partneriskola részéről 10 diák és 2 pedagógus látogatta meg a magyar fővárost. A cseh vendégekkel a Nyugati Pályaudvaron találkoztunk, ahová a magyar csoport bérelt autóbusszal érkezett. Ezt követően közösen látogattunk el a Parlament épületéhez, ahol a látogatóközpontban várakoztunk a biztonsági ellenőrzésekre. Az épület termeit magyar nyelvű idegenvezetéssel jártuk be, megtekintettük a magyar koronát, az üléstermet és a történelmi személyiségeket felsorakoztató lépcsőházat és termeket. Az egyórás idegenvezetést az épület körüljárása követte, kívülről is megcsodáltuk a monumentális épület csipkés tornyait és homlokzatát. A Duna-parton végigsétálva elhaladtunk a Cipők a Duna-parton emlékhely előtt. A szeles időjárás ellenére nagy örömmel és várakozással sétát át a csoport a Lánchídon a Duna budai oldalára, ahol tovább folytattuk a közös belvárosi sétát a vár irányába. Fáradtan, de élményekkel gazdagon foglaltuk el ülőhelyeinketaz autóbuszokban, csupán egy rövid sétára álltunk meg a Hősök terén. Este Bocskaikertbe érve a cseh vendégeket a Véndiófa csárdában vendégeltük meg meleg vacsorával.

Partneriskolai találkozó a hazai partnerintézmény szervezésében
A program B komponensében egy csehországi partneriskolával alakítottuk ki az együttműködés kereteit. Az két intézmény tanulói a találkozók közötti időszakban e-mail-ben és facebook csoportok segítségével tartották a kapcsolatot. A program összeállítása és egyeztetése német nyelven történt, a cseh partneriskola részéről felmerült az igény egy közös fővárosi séta iránt. Miután intézményünk tanulói 2018 májusában négy napos látogatást tettek a cseh paradicsom kisvárosában, Nova Pakában, 2018 októberében a hazai partnerintézmény látta vendégül a cseh diákokat és kísérőiket. 10 diák és 2 pedagógus érkezett meg október 02-án délután a budapesti Nyugati Pályaudvarra. Mivel az volt a kérésük, hogy Budapest belvárosában szeretnének egy rövid sétát tenni, látogatásukat a Parlament megtekintésével kapcsoltuk össze. A kiránduláson a hazai partnerintézmény részéről 50 diák és 4 pedagógus vett részt, tolmácsolási feladatokat a projektmenedzser látott el. A parlamentlátogatást rövid belvárosi séta követte, a csoport ezt követően közösen sétált át a Lánchídon a várhoz, majd közösen indultak útnak Bocskaikertbe. Másnap megismerkedtek a település nevezetességeivel, körbejárták az iskolát, német és angol nyelven bemutattuk a település és a megyeszékhely nevezetességeit. Délután a magyar gyerekekkel közösen ellátogattunk a debreceni Aquaticum Élményfürdőbe. A látogatás harmadik napján a poroszlói Ökocentrumban ismerkedhettünk meg a térség jellegzetes élővilágával, majd a következő nap Debrecenben ellátogattunk a Nagytemplomba, a Református Kollégiumba és a Debreceni Egyetemre. A résztvevők utaztatása bérelt autóbusszal történt, számukra napi háromszori étkezést biztosítottunk a szálláshelyen, a Bocskai Vendégházban és helyi sajátosságokat is kínáló Véndiófa Csárdában. A programot 5-én a magyar gyerekekkel együtt zártuk, bográcsban slmabucot főztünk számukra. A cseh vendégek 2018. október 6-án hajnalban indultak haza Debrecenből. A program a Szakmai tervben megadott módon, a vállalt műszaki és szakmai tartalommal került megvalósításra.

Megemlékezés az 1956-os szabadságharcról és forradalomról
2018. október 18-án került sor az intézményi megemlékezésre. A megemlékezést intézményünk két programba bevont tanulója nyitotta meg. Röviden ismertették az 1956-os eseményeket, a forradalom kitörését, eseményeit, leverését, és a forradalom résztvevőinek bebörtönzését, a forradalmat követő megtorlást. Ezt követően a nyíregyházi Dongó együttes műsora következett, az öttagú zenekar Ady Endre, Petőfi Sándor, Füst Milán megzenésített verseit adta elő. A megzenésített versek hangszeres kísérettel kerültek bemutatásra.

A program a Szakmai tervben rögzített műszaki-szakmai tartalommal került megvalósításra. Célkitűzésünk volt az 1956-os forradalom történelmi vonatkozásainak valósághű bemutatása volt korabeli naplófeljegyzések és versek felidésézésével. A bemutatott műveken keresztül a hazafiasság, a nemzeti identitás érzésének kialakítása és erősítése, az együttérzés, az empátia kialakítása, komplex művészeti nevelés megvalósítása a zene, az irodalom és korhű emlékezések segítségével a történelem bevonásával. A program hozzájárult az integráció elősegítéséhez, a szociális hátrányokkal küzdő tanulók bevonásához nemzeti ünnepeink méltó megünneplésébe

Látogatás a Madách Színházban
2018. október 27-én szombaton 10 órakor gyülekeztünk a posta előtti parkolóban. 50 tanuló és 4 kísérő pedagógus várta a buszt. Gyors névsorolvasás után végre elindulhattunk a budapesti Madách Színházba.
A darab megtekintésén túl a színházba járás kultúrájának (öltözködés, magatartási formák) elmélyítése is célunk volt ezzel a programmal. Előzetesen a gyerekekkel ismertettük Az Operaház Fantomja című musical tartalmát. Beszélgettünk Sir Andrew Lloyd Webber munkásságáról, a musical műfajáról.
Végre megérkeztünk az előadás színhelyére. Lenyűgözte a tanulókat a színház hatalmas belső tere. Az ülőhelyek beosztása után mindenki elfoglalta a helyét. Szirtes Tamás rendezésében pedig egy olyan fantasztikus darabot láthattunk, amely örök élményt nyújtott mindannyiunk számára. A csodás zenével átszőtt, szenvedélyes és látványos musicalben olyan híres színészek játszottak, mint Csengeri Attila, Mahó Andrea, Homonnay Zsolt, Szerednyey Béla, Vikidál Gyula. Csodálatos díszletekkel, jelmezekkel és koreográfiával láthattuk ezt a páratlan remekművet.
A színházi előadás megtekintése után a vacsoránkat a Polus Centerben fogyasztottuk el. Már nagyon éhesek voltunk, így aztán mindenki örült a gyrosnak és az üdítőitalnak egyaránt. 19 óra után indultunk haza. Bár késő este érkeztünk meg, mégis a látottak és hallottak alapján úgy érezzük, hogy maradandó élményt kaptunk, s a fáradságos út megérte.
Az őszi szünet után mindenképpen együtt dolgozzuk fel a látottakat (Mi tetszett az előadásban?, Miért? Melyik színész játéka tetszett és miért?, Tetszettek-e a díszletek?…), segítünk a megértésben. A színházba járás közösségi élmény, kedvezően hat a véleménynyilvánítás, a vita formáinak gyakorlására, de felismertetjük: tapasztalataink, élményeink, benyomásaink mennyire sokfélék lehetnek. Kedvezően befolyásolja a hallott szövegek megértését és feldolgozását, bővíti szókincsünket, fejleszti értelmi és érzelmi intellektusunkat, a testbeszédet (jelzéseinek felismerését és használatát), koncentrációs képességünket, elősegíti a mélyebb önismeretet.

 

November

Tanulmányi kirándulás Gyulára és Nagyszalontára 2018. november 09.
A programba 50 tanulót és 4 pedagógust vontunk be. A csoport korán reggel indult útnak bérelt autóbusszal, majd Ártándnál átlépve a határt, Románia területén folytatták útjukat Nagyszalonta irányába. Nagyszalontán a csoportot a Csonkatorony előtt várta a múzeum tárlatvezetője, aki érdekes és tartalmas előadást tartott Arany János életéről és a Toldiról. Ezt követően megtekintették Arany János személyes tárgyait, bútorait, ruháit és kedvelt fotelét. A tárlatvezetést múzeumpedagógiai foglalkozás követte, a gyerekek megrajzolták Arany arcképét és a Csonkatorony ceruzarajzát. A programmal kapcsolódtunk az Arany János Emlékév megünnepléséhez.
A tanulmányi kirándulást a csoport Gyulán folytatta az Almássy Kastély és a gyulai vár megtekintésével. Az Almássy Kastélyban a tárlatvezetést az interaktív kiállítási gyűjtemény feltérképezése követte, a gyulai várban pedig a várfalról csodálhatták meg diákjaink a csodálatos panorámát.
A kirándulás során a résztvevők számára a Macron étteremben meleg ebédet biztosítottunk.

Látogatás a Szabó Magda Emlékházban, múzeumpedagógiai foglalkozások 2018. november 27.
A Szakmai tervben vállalt szakmai-műszaki tartalomnak megfelelően 50 tanuló és 4 pedagógus részvételével valósult meg a program. A résztvevők három csoportban vettek részt a múzeumpedagógiai foglalkozásokon. Mindhárom foglalkozás Debrecen város nevezetességeit, Szabó Magda személyéhez köthető épületeit, emlékeit mutatta be múzeumpedagógiai foglalkozások keretében. Az első foglalkozás Szabó Magda életéhez kapcsolódó helyszíneket járta be, bemutatta az írónő emlékeit, a gyerekkori történeteit, édesanyja meséit. A foglakozás egy ún. emlékőr elkészítésével zárult, a diákok az írónő kedvenc virágát, egy levendulaágat dolgoztak bele egy aprócska medálba. Ezzel egyidejűleg zajlott Debrecen régészeti leleteinek bemutatása, a régész, a történész munkájának bemutatása, valamint a város természeti értékeinek a feltárása.
Mivel a program napján a nyolcadik évfolyam tanulói pályaválasztással kapcsolatos teendőket láttak el, a foglalkozásokon az ötödik évfolyam, elsősorban hátrányos helyzetű tanulói vettek részt.

 

December

Falukarácsony, a projektbe bevont tanulók megajándékozása
Hagyományainknak megfelelően intézményünk tanulói adventi gyertyagyújtással készültek a karácsony közös megünneplésére. A gyertyagyújtásokon a projektbe bevont tanulók is részt vettek. Az adventi várakozás alkalmaira a művészeti iskola tanulói, a zenei tanszakok tanáraival közösen karácsonyi dalokkal, míg az alsó tagozat diákjai karácsi versekkel, történetekkel tették színessé és emlékezetessé a gyertyagyújtások alkalmait. A karácsonyi műsorral minden évben más-más évfolyam készül, ezúttal igyekeztünk minél több projektbe bevont tanuló számára lehetőséget biztosítani a szereplésre.
A karácsonyi műsor előtt a program első évét a diákokkal és a projektbe bevont pedagógusokkal közösen zártuk le. Az elmúlt éve eseményeiről kisfilm-összeállítást vetítettünk, majd átadtuk a karácsonyi csomagokat (szaloncukrot, édességet, teasüteményeket)., a program szakmai megvalósítói és a projektmenedzsment tagjai ezt követően áttekintették a projekt szakmai eredményeit, megfogalmazták a 2019. év szakmai és pénzügyi célkitűzéseit.